Praca w zespołach to standard w organizacjach prawdopodobnie wszystkich branż. Większość z nas wie, że w pojedynkę nie zawsze jesteśmy w stanie zrobić wszystko najlepiej. Tylko czy zawsze pamiętamy o tym jak ważna jest współpraca i że warto o nią cały czas dbać?

W drugiej połowie czerwca wzięłam udział w webinarium organizowanym przez firmę Netguru. Jego tematem była praca zespołowa. Nosiło tytuł Effective communication and cooperation in a design team i wbrew pozorom nie było prowadzone w języku angielskim, lecz polskim.

Prelegenci Marta Stachecka i Łukasz Pachytel opowiadali o kilku zagadnieniach związanych z pracą w zespole. W głównej mierze bazowali na własnych doświadczeniach w pracy w teamie złożonym z designerów o różnych specjalizacjach.

Ich prezentacja trwała godzinę. W tym czasie poruszyli m.in. temat najczęstszych problemów pojawiających się w teamach projektowych, które jak się okazuje, przy odrobinie dobrej woli, można szybko zniwelować. Na przykład dość powszechnym powodem braku chęci do dzielenia się swoimi spostrzeżeniami z pozostałymi członkami zespołu jest obawa o konfrontację. Ta z kolei jest bezpośrednio związana z brakiem zaufania. Znając niedoskonałości swoje i innych oraz mając w sobie chęć pomocy oraz świadomość, że inni też ją w sobie mają, tworzymy w zespole atmosferę zaufania, która niweluje obawy, pozwalając nam na większą śmiałość w wyrażaniu własnych opinii.

W trakcie seminarium pojawiły się pewne oczywiste oczywistości, ale prelegenci poruszyli także kilka kwestii, o których często zapominamy pracując z innymi nad projektem. Nie pamiętamy, że niejednokrotnie ułatwiają proces jego realizacji i funkcjonowanie w zespole nie tylko nam, ale też innym. 

Rada jest taka: poznajmy ludzi z którymi współpracujemy. Dowiedzmy się w czym są świetni. Nie bójmy się przyznać w czym sami chcielibyśmy się podciągnąć. Nie zawsze warto brnąć w pojedynkę w zadanie, które nie do końca jest kompatybilne z naszymi umiejętnościami. Czasem warto zwrócić się o pomoc czy sugestię do pozostałych osób w teamie. Uzupełnianie się umiejętnościami to realna wartość nie tylko dla zespołu i projektu, ale i dla nas samych.

Prowadzący podali również kilka fajnych, prostych metod i zasad, dzięki którym można podnieść jakość i komfort pracy w teamie. Można przykładowo organizować stand-upy. Powszechnie znane i bardzo dobrze sprawdzające się w FarmaProm. Pozwalają nie tylko być na bieżąco z tym, co dzieje się w zespole, ale również na wymianę uwag i spostrzeżeń ważnych z perspektywy celu zespołu. 

Ciągły, bieżący feedback, dyskusja, weryfikacja pomysłów, rozwiewanie wszystkich wątpliwości, choćby wydawały nam się z pozoru głupie, mogą mieć zbawienny wpływ na jakość i efekt końcowy pracy teamu. 

Zasady, problemy, korzyści, trudności i wszystko co związane z pracą w zespole jest na tyle uniwersalne, że doświadczenia Marty i Łukasza można spokojnie przełożyć na pracę w każdym innym teamie, nie tylko projektowym i nie tylko związanym z branżą IT. 

Mój odbiór wydarzenia jest pozytywny choć prowadzący nie odkryli przede mną Ameryki. Seminarium pozwoliło mi jednak zrobić porządną powtórkę z materiału, którego znajomość może przynieść wiele korzyści. Podłapałam kilka nowych tipów. Być może wykorzystam je w FarmaPromie. Myślę, że całość można podsumować prostym przesłaniem, popularnym w naszej firmie – „Warto rozmawiać”.

Tekst: Natalia Czopek

Na zdjęciu: Michał Terlicki, Natalia Czopek i Marta Dąbrowska z Działu Helpdesk FarmaProm.

Fot. Mateusz Kamiński

Seminarium można obejrzeć na YouTube: