Kioski telemedyczne: przyszłość profilaktyki zdrowotnej?

W dobie intensywnego rozwoju technologii i braków kadrowych wśród lekarzy, telemedycyna staje się coraz ważniejszym elementem opieki zdrowotnej. Jednym z obszarów, który budzi szczególne zainteresowanie, są kioski telemedyczne, mające potencjał wspierania popularyzacji badań profilaktycznych i odciążania systemu medycznego.

Czym są kioski telemedyczne?
To zazwyczaj niewielkie kabiny lub budki wyposażone w urządzenia medyczne (np. ciśnieniomierze, stetoskopy, pulsoksymetry, termometry). Są one podłączone do systemu, który przetwarza i analizuje zebrane dane i wyświetla je na ekranie. Niekiedy pacjent po przeprowadzeniu samodzielnych badań może dodatkowo skonsultować się z lekarzem. Cały proces jest bezpieczny i szybki. Jak wygląda rozwój kiosków medycznych w kraju i za granicą?

Wyzwania stojące przed kioskami telemedycznymi
Kioski telemedyczne nie są nowością – istnieją na rynku od kilkunastu lat, jednak ich rozwój napotyka na pewne ograniczenia, głównie związane z kosztami i technologią. Budowa w pełni funkcjonalnej kabiny diagnostycznej to spory wydatek, a utrzymanie sprzętu i zapewnienie opieki medycznej “na odległość” wymaga stabilnego zaplecza technologicznego. Wdrożone rozwiązania często oferują ograniczony zakres badań i nie zawsze są dostosowane do potrzeb wszystkich użytkowników, w tym osób z niepełnosprawnościami.

Rynek kiosków telemedycznych: stan obecny w Polsce
Przykładem kiosków w Polsce są m.in. te wprowadzone przez Comarch, dostępne w wybranych miastach, oferujące podstawową diagnostykę i połączenie z platformą telemedyczną. PZU zainstalowało kiosk zdrowotny w swojej warszawskiej centrali, jako benefit pracowniczy pozwalający na szybkie badania i konsultacje bez wychodzenia z biura. Intrygującym, choć krótkotrwałym projektem był też Medibox, który stanął w 2019 roku na stacji metra Młociny w Warszawie – umożliwiał wykonanie podstawowych badań i połączenie z lekarzem z poziomu zatłoczonej przestrzeni miejskiej. Wprowadzone rozwiązania pokazują kierunek, w którym może rozwijać się nowoczesna, dostępna opieka zdrowotna w Polsce – pod warunkiem, że znajdzie się dla niej odpowiedni model finansowania i integracji z publicznym systemem zdrowia.

Projekt Justyny Kukli
Śledząc rynek kiosków telemedycznych w Polsce, Justyna Kukla, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, postanowiła poświęcić im pracę dyplomową. Postawiła sobie za cel zaprojektowanie kiosków, które odpowiadałyby na wyzwania współczesności i wykorzystywały potencjał nowych technologii. Celem było stworzenie rozwiązania bardziej funkcjonalnego, estetycznego i dostosowanego do potrzeb użytkowników.

Podczas projektowania kiosku telemedycznego zrozumiałam, że modułowe podejście jest kluczowe – pozwala nie tylko dostosować formę urządzenia do różnych potrzeb i przestrzeni, ale przede wszystkim zapewnia elastyczność wobec dynamicznego rozwoju technologii medycznych. Moduły wewnętrzne umożliwiają szybką adaptację i łatwą implementację nowych urządzeń pomiarowych, dzięki czemu kiosk może stale odpowiadać na wyzwania przyszłości i technologie jutra” – mówi absolwentka. Zaprojektowane kioski obejmują strefy przygotowania do badań, strefy diagnostyczne oraz, w większych wariantach, dedykowane miejsce do badań wymagających zdjęcia odzieży.

Jak widać polska szkoła designu wychodzi medycynie naprzeciw i chce współtworzyć lepiej funkcjonujące rozwiązania dla pacjentów. Trzymamy kciuki i czekamy na realizację projektu.

Rynek kiosków telemedycznych: stan obecny na świecie
W USA firma OnMed opracowała kabiny, które umożliwiają pacjentom przeprowadzenie wirtualnej konsultacji z lekarzem w czasie rzeczywistym, a także wykonanie podstawowych pomiarów zdrowotnych, takich jak temperatura ciała, ciśnienie krwi, saturacja czy BMI.

W kiosku Minmned w Singapurze pacjenci mogą samodzielnie sprawdzić – m.in. wzrost, wagę, temperaturę ciała, tętno oraz ciśnienie krwi. Następnie, bez potrzeby wychodzenia z kabiny, odbywają zdalną konsultację z lekarzem. Po rozmowie specjalista wystawia e-receptę, a leki można od razu odebrać dzięki zintegrowanemu podajnikowi.

W Chinach spotkać możemy tzw. One-Minute Clinics, w których pacjenci mogą odbyć błyskawiczną konsultację lekarską. Zaczyna się od rozmowy z asystentem AI, który zbiera podstawowe informacje na temat objawów i historii choroby. Następnie – w razie potrzeby – dołącza lekarz online, który przeprowadza szczegółową konsultację przez wideo. Jeśli wymagana jest recepta, lekarz wystawia ją zdalnie. Kabina jest również wyposażona w zautomatyzowany dyspenser leków, w którym pacjent od razu może otrzymać jedną z ponad 100 najczęściej stosowanych substancji leczniczych. Jeśli danego leku nie ma na miejscu, można go zamówić przez aplikację z dostawą do domu.

To tylko kilka z przykładów wdrożeń tego typu rozwiązań. Na całym świecie jest ich o wiele więcej.

Przyszłość kiosków telemedycznych
Kioski telemedyczne mogą być odpowiedzią na współczesne wyzwania: braki kadrowe w służbie zdrowia, czy kolejki do specjalistów, pod warunkiem ich właściwego rozwoju. Doświadczenia z przeszłości, jak choćby wpływ pandemii COVID-19, pokazały potrzebę większej adaptacyjności i funkcjonalności tych urządzeń. Problemem bywa użyteczność i niezawodność sprzętu wewnątrz kiosków. Właściwy rozwój to krok w stronę bardziej dostępnej, spersonalizowanej i nowoczesnej opieki zdrowotnej. Kluczowe będzie rozszerzenie palety badań i możliwości, które oferują budki medyczne oraz rozsądne włączenie ich w łańcuch ochrony zdrowia. Bez tego trudno mówić o rzeczywistej alternatywie i wsparciu systemu opieki zdrowia.

Źródła:
https://blog.pzu.pl/home/lista/artykul/pzu-zdrowie-otwiera-kiosk-telemedyczny
https://www.comarch.pl/healthcare/produkty/zdalna-opieka-medyczna/punkt-diagnostyczny/
https://futureiot.tech/singaporeans-get-round-the-clock-telemedicine-service/
https://www.onmed.com/

< Powrót do strony głównej bloga

Podziel się!

Ta strona korzysta z ciasteczek. Jeżeli nie wyrażasz na nie zgody, możesz zmienić swoje preferencje w ustawieniach przeglądarki. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na użycie wszystkich ciasteczek i je akceptujesz. Więcej na ten temat przeczytasz w Polityce Prywatności.

Szczegóły