Jak targeting lekarski wspiera producentów farmaceutycznych?
Rynek farmaceutyczny to jeden z najbardziej złożonych i konkurencyjnych sektorów gospodarki. Aby odnieść sukces, firmy farmaceutyczne muszą precyzyjnie docierać do klientów: aptek i lekarzy. Kluczowym narzędziem, które umożliwia skuteczną realizację tych celów, jest między innymi targeting lekarski.
Czym jest segmentacja lekarska (targeting lekarski)?
Segmentacja lekarska to narzędzie, które pozwala firmom zwiększać efektywność działań, lepiej zarządzać zasobami oraz budować przewagę konkurencyjną. W dynamicznie zmieniającym się środowisku precyzyjny targeting wydaje się kluczem do sukcesu i osiągania trwałych rezultatów. Efektem segmentacji jest lista lekarzy o najwyższym potencjale w zakresie wybranej jednostki chorobowej lub kategorii terapeutycznej, zgodnie z wcześniej zdefiniowanymi kryteriami. Dajemy pełną dowolność w definiowaniu badanego rynku:
- klasa ATC
- molekuła
- brand
- jednostka chorobowa
Podczas tworzenia Segmentacji Lekarskiej współpracujemy z firmą PEX wykorzystując wiedzę i zasoby z uzupełniających się obszarów działania obu firm w celu dostarczenia klientom najlepszego produktu na rynku.
Elastyczność w definiowaniu segmentacji
Proces segmentacji umożliwia klientom dużą swobodę w wyborze parametrów, które pozwalają na szczegółowe dostosowanie analiz do ich potrzeb. Przygotowujemy segmentację w oparciu o wybraną specjalizację jednego typu: wyuczoną, wykonywaną lub wg FarmaProm. Specjalizację wg FarmaProm definiujemy w oparciu między innymi o specjalizacje wyuczone i wykonywane przez lekarza oraz aktualne miejsca pracy. W ten sposób wskazujemy jedną, konkretną specjalizację, w ramach której lekarz udziela najwięcej świadczeń, w przeciwieństwie do wyuczonych i wykonywanych, których może być kilka. Jesteśmy również w stanie wskazać wszystkie miejsca pracy lekarza oraz, oprócz wspomnianej Specjalizacji wg FarmaProm, również pozostałe – wyuczone i wykonywane specjalizacje lekarza.
Dodatkowe, płatne flagi, które można wybrać:
- inicjacja
- switch
- market share
- penetracja wizyt
Dlaczego warto korzystać z segmentacji lekarskiej?
Precyzja działań
Segmentacja pozwala skierować działania marketingowe do lekarzy o największym potencjale, co może zwiększyć efektywność kampanii i ograniczyć niepotrzebne koszty.
Ukierunkowane dotarcie
Nasze dane mówią, że na przestrzeni ostatnich lat liczba lekarzy na rynku wzrasta, dlatego segmentacja może pozwolić na dotarcie do właściwych lekarzy.
Optymalizacja zasobów
Skupienie działań na kluczowych grupach lekarzy pozwala lepiej zarządzać czasem i budżetem, eliminując działania o niskiej skuteczności.
Budowanie przewagi konkurencyjnej
Firmy korzystające z segmentacji mają możliwość szybszego dotarcia do liderów opinii oraz lekarzy, którzy są kluczowi w procesie promocji leków. Segmentacja pozwala wskazać również lekarzy inicjatorów i kontynuatorów.
Od danych do strategii
Nie ograniczamy się wyłącznie do dostarczania plików z wynikami – jesteśmy partnerem biznesowym, który wspiera realizację strategii dotarcia do najbardziej potencjałowych lekarzy. Oferujemy merytoryczną pomoc we wdrożeniu i implementacji wyników. Pomagamy również w precyzyjnym dotarciu do wybranych w ten sposób rzadko lub nieodwiedzanych lekarzy.
Dodatkiem do wykonanej segmentacji może być wykonanie podziałów terytorialnych zespołów sprzedaży. Tworzymy je z uwzględnieniem KPI jakościowych pracy zespołów handlowych. Dodatkowo, na jej podstawie przygotowujemy rekomendacje wielkości zespołów sprzedażowych, wskazując optymalny poziom zatrudnienia w zależności od strategii firmy.
Masz pytania? Chętnie na nie odpowiem!

Koordynator projektów analitycznych
i marketingu bezpośredniego