Nazywam się Paweł Łabno i pracuję w FarmaProm jako Windows developer. Dzięki dotychczasowemu doświadczeniu poprowadziłem warsztaty z rozwoju aplikacji Windows 10 w czasie tegorocznego Studenckiego Festiwalu Informatycznego w Krakowie. Podzieliłem się ze słuchaczami wiedzą o architekturze aplikacji, a także technikami wykorzystywanymi przy projektowaniu i tworzeniu systemu.

Na co dzień współtworzę aplikację mobilną IZI FarmaProm dla urządzeń z systemem operacyjnym Windows. Jestem absolwentem studiów inżynierskich na kierunku informatyka na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Pełniłem tam funkcję Microsoft Student Partnera oraz lidera sekcji .NET KN BIT.

Podczas SFI miałem przyjemność prowadzić szkolenie dotyczące systemu operacyjnego Windows 10.
Warsztaty podzieliłem na kilka samodzielnych modułów. Każdy dotyczył innego fragmentu aplikacji.
Na wstępie przybliżyłem słuchaczom teoretyczne zagadnienia związane z urządzeniami mobilnymi, w szczególności ich charakterystykę oraz kwestie, np. mniejszych mocy obliczeniowych przekładających się na sposób w jaki aplikacje są wytworzone. Później zarysowałem architekturę systemu Windows 10 oraz przykładowej aplikacji wraz najważniejszymi wzorcami projektowymi.

Następnie zajęliśmy się kwestiami technicznymi. Na „dzień dobry” wybrałem Drawera z wykorzystaniem jednej z nowych kontrolek – SplitView oraz klasycznych rozwiązań – Bindingu oraz RelayCommand. Po zaimplementowaniu prostego menu stworzyliśmy popularny wśród mobilnych aplikacji biznesowych widok Master-Detail. W części Master najciekawszym rozwiązaniem była lista z dynamicznymi elementami (DataTemplateSelector), zaś w części Detail – Relative Panel, pozwalający stworzyć ciekawą kompozycję operując jedynie na wzajemnym położeniu pomiędzy konkretnymi elementami interfejsu użytkownika.

Przygotowałem też coś specjalnego z myślą o zainteresowanych interfejsem użytkownika. Na pierwszy ogień poszły style, które pomagają zachować spójny wygląd aplikacji w różnych modułach. Dodatkowo zaprezentowałem trochę nowości związanych z Windows 10, a mianowicie przykładowe rozwiązania ResponsiveUI – AdaptiveTriggers i Tailored Design. Pierwsze z nich umożliwia reagowanie na zmianę rozmiaru kontrolki, dzięki czemu elementy mogą być odpowiednio ustawione. Tailored Design natomiast pozwala na przygotowanie bardziej precyzyjnej wersji aplikacji na konkretną platformę, np. na smartfony.

Ostatnią częścią warsztatu było podsumowanie wzbogacone o sesję Tips&Tricks, w której zaprezentowałem własne przemyślenia i rozwiązania problemów napotkanych podczas swojej pracy jako Windows Developer.
Udział w SFI był miłym doświadczeniem. Cieszę się, że rośnie liczba tego rodzaju wydarzeń, bo pozwalają programistom rozwijać wiedzę i doskonalić umiejętności.

Materiały dodatkowe powiązane z warsztatami znajdziecie na GitHubie:

https://github.com/paqaos/ConferenceAppWin10/tree/master

https://github.com/paqaos/ConferenceAppWin10/blob/final/PawelLabnoSFI%20%5BAutomatycznie%20zapisany%5D.pptx

Tekst: Paweł Łabno, Windows developer | zdjęcia: Mateusz Kamiński