Pandemia COVID-19 sprawiła, że wiele firm zachęciło pracowników do pracy z domu. Dla większości jest to nowa forma pracy. Aby pomóc wszystkim przetrwać te tymczasowe warunki, przygotowaliśmy kilka wskazówek, jak zachować produktywność i komfort pracy, siedząc w domu i jak nie dać się zwariować.

1. Nie oczekuj od razu 100% produktywności
Nie stresuj się, jeśli od pierwszego dnia nie będziesz superproduktywny/a. W tej nowej sytuacji każdy może się inaczej odnaleźć. Jeśli jest to dla Ciebie coś nowego – daj sobie czas na dostosowanie, na wypracowanie zasad. Praca z domu dla niektórych może okazać się psychologicznym eksperymentem, jak przetrwać samemu w czterech ścianach i nie zwariować. Nawet najbardziej introwertyczne osoby, które na co dzień nie przepadają za kontaktem z innymi, powinny się nieco otworzyć na spotkania online. Zachowanie kontaktu z innymi, nawet, kiedy jest się w domu, pozytywnie wpływa na psychikę. #StaySane.

2. Przygotuj sobie stanowisko pracy
Biurko i przystosowany fotel to najbardziej optymalne warunki do tego, by osiągnąć stan koncentracji. Łóżko i kanapa może i są wygodne, ale na dłuższą metę mogą spowodować skrzywienie kręgosłupa i inne dolegliwości.

Nawet ergonomiczny fotel nie zrobi za Ciebie roboty, wyprostuj plecy – mówi Kasia Haczek, Administrator Systemowy. – Ustaw laptopa na podwyższeniu – można wykorzystać do tego książki.

Dodatkowo, warto zadbać, by pomieszczenie, w którym pracujemy z domu, miało dostęp do światła dziennego. Wskazane jest też czasem wpuszczenie odrobiny świeżego powietrza. Od razu lepiej się myśli.

3. Zadbaj o narzędzia
Sprawdź, czy Twój komputer został wyposażony w odpowiednie oprogramowanie, by móc pracować całkowicie zdalnie. Administratorzy w Twojej firmie na pewno wiedzieli, jak przygotować sprzęt na taką okoliczność i nawet, kiedy masz dostęp do wrażliwych danych, możesz bezpiecznie korzystać z całości niezbędnych informacji, którymi operujesz na co dzień w pracy.
Do komunikacji z innymi przydadzą Ci się komunikatory, które umożliwiają nie tylko “czatowanie”, ale i wideokonferencje. Na szczęście z pomocą przychodzi wiele dostępnych na rynku narzędzi. Porada praktyczna: jeśli nie chcesz pokazywać w kamerce wyposażenia swojego M, wykorzystaj wirtualne tło. Użycie takiego oferuje na przykład narzędzie Zoom.

4. Trzymaj się harmonogramu
Ważne jest utrzymanie stałego rytmu pracy. Przychodzisz do biura zazwyczaj na 8 rano? W domu też zacznij pracę o tej porze – dzięki temu Twój rytm dzienny zostanie utrzymany. Rozpoczynając pracę, kiedy system się uruchomi, daj znać ekipie, z którą na co dzień pracujesz, że już jesteś. Może to być mail, może to być wiadomość na komunikatorze. Na pewno ustaliliście wspólnie reguły, których się trzymacie. Ta sama zasada powinna działać „na do widzenia”. Może to być tak proste, jak napisanie „Do zobaczenia jutro”.

5. Wyznacz sobie jasne granice
Wirtualna walka z koronawirusem i nieco przymusowe zamknięcie w domu może spowodować u Ciebie nieodpartą chęć pracowania więcej i więcej. Tak, wszyscy znamy takie osoby. Jednak by zachować zdrowy balans, upewnij się, że wyznaczasz granice i Twoja praca nie trwa wieczorami czy w weekendy. Działa to również w drugą stronę. Dbaj o to, by obowiązki były wypełniane w ustalonych przez Twoją ekipę godzinach. Nie spóźniaj się! [Bo jak można się spóźnić, siedząc w domu?]
Dodatkowo, ważne jest to, by robić sobie przerwy. Jeśli czujesz, że Twoja koncentracja leży już pod stołem, zrób sobie krótką pauzę na kawę, herbatę lub inny bezalkoholowy napój polepszający skupienie uwagi. Otwórz okno lub balkon, zrób kilka przysiadów/pompek, przeciągnij się i pamiętaj – przerwy w trakcie pracy to nie tylko Twój przywilej, ale i obowiązek. Ważne, by nie przeginać z ich długościami, by nie okazało się, że w trakcie 8 godzin pracy 4 godziny spędzasz na robieniu kawy lub domowym stretchingu.

6. Przygotuj się tak, jakbyś wychodził/-a z domu do biura
Weź prysznic, zjedz śniadanie i załóż normalne ciuchy. Nie nosisz piżamy w biurze, więc nie noś jej podczas pracy w domu. Praca w odzieniu, w którym śpisz (lub w szlafroku) nie sprzyja produktywności, rozleniwia i przede wszystkim powoduje, że przestajemy o siebie dbać. Nie musisz od razu zakładać garnituru lub żakietu, ale niech odpowiednie ubranie będzie sygnałem, by się całkowicie zmobilizować do pracy. Ma być też na tyle przyzwoicie, byś mógł/mogła pokazać się w kamerce na spotkaniu z innymi.

7. Komunikuj się
W trudnych czasach, kiedy nie widzimy się tak często twarzą w twarz, komunikacja jest kluczem! Lepiej wyjaśnić komuś coś 4 razy, tak, by na pewno zrozumiał, niż wprowadzać nieporozumienia. Tutaj stosuj reguły: lepiej więcej niż mniej, bardziej dokładniej niż ogólnie. Tyczy się to zarówno odpowiadania na maile, jak i w zwykłej komunikacji ze współpracownikami czy przełożonym. Kiedy potrzebujesz chwili skupienia, by zająć się pracą, daj znać współpracownikom, że teraz na moment się „odłączasz” i wyłącz powiadomienia w komunikatorze.

8. Bądź sobą, nie odcinaj się
To, że nie siedzicie już biurko-w-biurko z kolegami i koleżankami z pracy, nie oznacza, że ​​nie możecie swobodnie rozmawiać. Czasem warto zorganizować spotkania online, gdzie widzicie swoje twarze i macie szansę porozmawiać na tematy związane z pracą i nie tylko. Ważne jest zachowanie dobrych relacji i poczucia bycia w jednej drużynie!

Ilustracja: Justyna Stasiaczek